Sök
Filters

REGULATOR/LIKRIKTARE MOSFET TOURMAX 7000099

Lagerstatus: I lager
Artikelnr: 700.00.69
Leveranstid: 1-5 arbetsdagar
2 258,00 kr

Regulator / likriktare med MOSFET-teknik

 

Reservdel i originalkvalitet

 

Denna nya teknik har förnyat konceptet med trefas stegregulatorer. Under många år använde dessa enheter kiselstyrda likriktare (SCR) för att driva överskottsenergi från generatorn till marken, vilket höll batterispänningen konstant.

 

 

Detta var allmänt accepterat och visade sig vara lämpligt för små och medelstora generatorer i förbränningsmotorer. Den nya regulatortekniken baserad på MOSFET-transistorer blir emellertid alltmer populär för bättre prestanda och många andra intressanta fördelar jämfört med SCR.

 

 

Efterfrågan på kraft i moderna motorcyklar och ATV ökar idag genom användning av ytterligare elektroniska moduler som injektionssystem, högeffektiv belysning, många tillbehör etc. mer och mer. Detta innebär att en stor mängd energi som kommer från generatorn och SCR-shuntregulatorn inte kommer att kunna styra den.

 

 

Huvudskälet är den låga energieffektiviteten, de interna förlusterna hos styrenheten leder till överhettning och för tidig skada när strömmar större än 35A dirigeras genom styrenheten. Som ett resultat har SCR-tekniken nått en gräns och rekommenderas därför inte för stora fordon med hög energiförbrukning.

 

 

För att lösa detta problem som nämnts ovan var det nödvändigt att minska förlusterna i kretsen. När SCR är aktiv (generatorström till jord) finns det ett högt framspänningsfall (ca 1,5 V @ 35A) eftersom det fungerar som en kraftdiod. När strömmen ökar ökar strömförlusten (t.ex. värme) parallellt.

 


FÖRLUST AV KRAFTENHET (W) = TRIPPSTRÖM (A) X SPÄNNINGSFÖRLUST (V)


Fördelar:

- 3-FAS SHUNTREGULATOR MED HÖG ENERGIEFFEKTIVITET

- UTEFFEKT UPP TILL 50A

- EXAKT ELEKTRONISK STYRNING AV BATTERISPÄNNINGEN FÖRHINDRAR TÄNDNING ANVÄNDARE

- LÄGRE VÄRMEUTVECKLING LEDER TILL HÖGRE LIVSLÄNGD

- STANDBYLÄGE MED LÅG EFFEKT OM FORDONET INTE ANVÄNDS


Till skillnad från andra transistorer kan MOSFET-transistorer utformas som spänningsstyrda omkopplare eftersom en helt annan halvledararkitektur gör dem mer effektiva vid hantering av energi.

 

 

När de används beter de sig som ett lågt nominellt högströmsmotstånd som leder All överskottsström från generatorn i marken. Som ett resultat är spänningsfallet mycket lågt (mindre än +/- 0,2 V @ 35A) och strömförlusten minskas drastiskt. Detta har en direkt effekt på lägre uppvärmning av enheten och lång livslängd hos regulatorn.

 

 

MOSFET-tekniken har förbättrats kontinuerligt de senaste åren på grund av dess breda tillämpning inom konsument-och Industrielektronik. Halvledarintegrationsteknik erbjuder högre lastkapacitet i minskat utrymme med utmärkt effektivitet. Dessutom möjliggör de snabbare växling, högre tillförlitlighet och bättre kontroll under tunga belastningar.

 

 

Likriktardiodens prestanda är en annan viktig faktor när det gäller strömavledning. Eftersom all Utgångsström flyter genom dem måste de erbjuda både stor robusthet och stabilitet samt effektiv strömkontroll. Våra MOSFET-regulatorer använder högströmslikriktardioder med extremt låga spänningsfall, vilket hjälper till att förhindra överhettning och uppfyller ovannämnda krav.

 

 

Den interna Styrenheten har omarbetats helt för att matcha kraven i MOSFET-transistorn. Batterispänningen övervakas ständigt för att matcha utströmmen till de olika konsumtionssituationerna. Den nya elektroniska kontrollen undviker användningen av tändningsledningen, minskar antalet anslutningar och förenklar kabeltopologin. Den har också låg strömförbrukning i standby-läge, vilket resulterar i mycket liten batteriladdning när fordonet inte används.

 

 

Denna nya teknik gör att regulatorns uteffekt kan ökas upp till 50A samtidigt som den bibehåller utmärkt spänningsreglering. Ytterligare fördelar som minskad uppvärmning, hög effektivitet och avancerad elektronisk styrning gör denna nya styrenhet till det första valet för att styra battericykeln på ditt fordon.


Regulator / likriktare med MOSFET-teknik

 

Reservdel i originalkvalitet

 

Denna nya teknik har förnyat konceptet med trefas stegregulatorer. Under många år använde dessa enheter kiselstyrda likriktare (SCR) för att driva överskottsenergi från generatorn till marken, vilket höll batterispänningen konstant.

 

 

Detta var allmänt accepterat och visade sig vara lämpligt för små och medelstora generatorer i förbränningsmotorer. Den nya regulatortekniken baserad på MOSFET-transistorer blir emellertid alltmer populär för bättre prestanda och många andra intressanta fördelar jämfört med SCR.

 

 

Efterfrågan på kraft i moderna motorcyklar och ATV ökar idag genom användning av ytterligare elektroniska moduler som injektionssystem, högeffektiv belysning, många tillbehör etc. mer och mer. Detta innebär att en stor mängd energi som kommer från generatorn och SCR-shuntregulatorn inte kommer att kunna styra den.

 

 

Huvudskälet är den låga energieffektiviteten, de interna förlusterna hos styrenheten leder till överhettning och för tidig skada när strömmar större än 35A dirigeras genom styrenheten. Som ett resultat har SCR-tekniken nått en gräns och rekommenderas därför inte för stora fordon med hög energiförbrukning.

 

 

För att lösa detta problem som nämnts ovan var det nödvändigt att minska förlusterna i kretsen. När SCR är aktiv (generatorström till jord) finns det ett högt framspänningsfall (ca 1,5 V @ 35A) eftersom det fungerar som en kraftdiod. När strömmen ökar ökar strömförlusten (t.ex. värme) parallellt.

 


FÖRLUST AV KRAFTENHET (W) = TRIPPSTRÖM (A) X SPÄNNINGSFÖRLUST (V)


Fördelar:

- 3-FAS SHUNTREGULATOR MED HÖG ENERGIEFFEKTIVITET

- UTEFFEKT UPP TILL 50A

- EXAKT ELEKTRONISK STYRNING AV BATTERISPÄNNINGEN FÖRHINDRAR TÄNDNING ANVÄNDARE

- LÄGRE VÄRMEUTVECKLING LEDER TILL HÖGRE LIVSLÄNGD

- STANDBYLÄGE MED LÅG EFFEKT OM FORDONET INTE ANVÄNDS


Till skillnad från andra transistorer kan MOSFET-transistorer utformas som spänningsstyrda omkopplare eftersom en helt annan halvledararkitektur gör dem mer effektiva vid hantering av energi.

 

 

När de används beter de sig som ett lågt nominellt högströmsmotstånd som leder All överskottsström från generatorn i marken. Som ett resultat är spänningsfallet mycket lågt (mindre än +/- 0,2 V @ 35A) och strömförlusten minskas drastiskt. Detta har en direkt effekt på lägre uppvärmning av enheten och lång livslängd hos regulatorn.

 

 

MOSFET-tekniken har förbättrats kontinuerligt de senaste åren på grund av dess breda tillämpning inom konsument-och Industrielektronik. Halvledarintegrationsteknik erbjuder högre lastkapacitet i minskat utrymme med utmärkt effektivitet. Dessutom möjliggör de snabbare växling, högre tillförlitlighet och bättre kontroll under tunga belastningar.

 

 

Likriktardiodens prestanda är en annan viktig faktor när det gäller strömavledning. Eftersom all Utgångsström flyter genom dem måste de erbjuda både stor robusthet och stabilitet samt effektiv strömkontroll. Våra MOSFET-regulatorer använder högströmslikriktardioder med extremt låga spänningsfall, vilket hjälper till att förhindra överhettning och uppfyller ovannämnda krav.

 

 

Den interna Styrenheten har omarbetats helt för att matcha kraven i MOSFET-transistorn. Batterispänningen övervakas ständigt för att matcha utströmmen till de olika konsumtionssituationerna. Den nya elektroniska kontrollen undviker användningen av tändningsledningen, minskar antalet anslutningar och förenklar kabeltopologin. Den har också låg strömförbrukning i standby-läge, vilket resulterar i mycket liten batteriladdning när fordonet inte används.

 

 

Denna nya teknik gör att regulatorns uteffekt kan ökas upp till 50A samtidigt som den bibehåller utmärkt spänningsreglering. Ytterligare fördelar som minskad uppvärmning, hög effektivitet och avancerad elektronisk styrning gör denna nya styrenhet till det första valet för att styra battericykeln på ditt fordon.


Denna MC-reservdel passar på följande motorcyklar:

Motorcykel MärkeMotorcykel ModellMotorcykel Årsmodell
HondaSH 300 A i2007
HondaSH 300 A i2008
HondaSH 300 A i2009
HondaSH 300 A i2010
HondaSH 300 i2008
HondaSH 300 i2009
HondaSH 300 i2010